tisdag 14 oktober 2008

Forever young dum di di dum...


Hihi, kolla in bc-ögonen på den här bilden kontra hans inte så bc-aktiga hållning. Frambenen ser ut som en björns & bakhasorna som en åsnas... mmmm... han har stil:)!

Idag fick jag låna hem Lunas kompis från förr-labbeblandisen Wilma! Det blev en glad överraskning för Lunas, speciellt som hon löpte & luktade mumma! I vanlig ordning visste han inte riktigt hur han skulle hantera detta förutom att fjäska & pussa & mojsa in nosen i pälsen på henne, fast.... ja så har han ju alltid varit mot henne...
Nåväl, det slog mig när jag läste en hundbok som gick igenom hundens utveckling att Lunas har kroppskoll som en 6-månadersvalp, snubblar på sin egen kropp när han tokar sig & svänger sin salsastjärt. Konstaterade också att han fixar med typ samma fysiska belastning som en 6-mån valp utan att få ont. Fick genom den insikten ett helt nytt pedagogiskt grepp när folk frågar varför han inte får göra dittan eller dattan. Äntligen slipper jag dra hela "nedsatt nervfunktion-onormalt rörelsemönster-tung belastning-jada jada"-talet som mer gör mig till kvarterets hund-hypokondriker. Excellent...

Det hände nåt fränt också, "rör-mig-int"-Lunas blev kelig!
Han lade sig framför mig & bara fläkte ut sig! Ojojoj... Mina tankar rör sig ännu mer kring att hitta en bra hundkompis till honom, en mjuk liten/mellanstor hund som inte är hyper men gärna vill jobba(agility/viltspår/hämta mitt dasspapper;)...). Vet ni nån? Gärna en vuxen vovve som man vet har en frisk kropp(Nej Malle, du ska bara tipsa, inte fixa "a la Frodo";). Ni som har skaffat en till vovve, vad har ni för tankar? Dela lite vettja!

1 kommentar:

Marlene sa...

Intressant vinkel på det hela med Lunas problem!