fredag 16 maj 2008

Jag slutar som aldrig hoppas...

Idag ringde jag Norsholm och bokade tid för att ta ett uppföljningsprov på Lunas sköldkörtelfunktion. Förra sommaren låg han strax under gränsen men ändå inte såpass att de ville ge medicin. De tipsade mig om att ta ett uppföljningsprov så småningom & detta småningom är nu. Ju mer jag läser om hypothyroidism(underproduktion av sköldkörtelhormon, thyroxin) så känns det bara som att det är Lunas jag läser om. Jag hoppas & hoppas på svar, men det är inte första gången som jag tror att jag är "mysteriet Lunas" på spåren men har fel. Nåja, den 29e ska vi ta provet & sedan dröjer det ytterligare en vecka innan vi får svar.

Lade in lite småplock som jag har hittat, känns nåt igen eller?

"The hypothyroid dog is generally thought of as being lethargic and mentally dull" (well.....:)

"These symptoms include mental dullness or depression, cold intolerance, slow heart rate, constipation, anemia, muscle weakness and atrophy, nerve disturbances"

"De flesta rapporter visar att hundar som är av medelstor eller stor ras samt befinner sig i åldern 2-6 år, kan ha en större benägenhet än andra individer i hundpopulationen att drabbas av hypotyreoidism. Möjligen är kastrerade tikar och hanhundar också utsatta för en större risk att utveckla sjukdom, men för få fall i utförda undersökningar gör att bevisen är osäkra".

"Åldersmässigt kan sjukdomen uppträda från födsel upp till tio års ålder."

"Många organsystem är involverade i processen och man finner därmed den kliniska bilden mer komplicerad med effekter även på reproduktion, centrala nervsystemet, neuromuskulära-, kardiovaskulära-, okulära-, gastrointestinala- och hematologiska system."

"Viktökning trots att foderintaget inte ökat, trötthet, depression, svaghet och motionsintolerans är några tecken på en minskad metabolisk aktivitet i kroppen."

Inga kommentarer: